Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Bedömning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 13

Avhandling om skillnader i digital och analog återkoppling utsedd till Skolportens favorit

2019-10-31
Med digitala lärplattformar blandas formativ bedömning med betygsdokumentation och resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna. Det visar Agneta Grönlunds avhandling om återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet som nyligen utsågs till favorit av Skolportens lärarpanel.
Forskning och utveckling kategorier

Komparativ bedömning

2019-09-29
Marije Lesterhuis har forskat på komparativ bedömning och studerat metoder för att bedöma kompetenser. Inom denna metod jämför utvärderarna arbetet med eleverna i par och väljer arbetet med högst kvalitet. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Bedömning för lärande

2019-09-29
Bedömning kan vara både summativ och formativ. Provresultat och betyg är exempel på summativa bedömningar, medan formativ bedömning handlar om formerande processer med t.ex. återkoppling under lärprocessens gång. Nedan finner ni en introduktion av de fem nyckelstrategierna samt filmer som Pedagogiskt Centrum har producerat tillsammans med Christian Lundahl för att synliggöra goda, verksamhetsnära exempel.
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Bedömningar och matriser

2019-09-19
Hur kan man som lärare göra bedömningar under terminens gång och samtidigt minimera elevernas stress? Högstadieläraren Inger berättar att eleverna blir stressade av bedömningarna och genast tolkar dem som färdiga betyg så fort hon lägger upp dem på skolans matris. I studion finns betygsexperten Pernilla Lundgren. Hon har en mångårig erfarenhet av bedömning- och betygsfrågor…

Komplext diskutera betyg i betygssamtal

2019-05-29
Att föra en dialog kring bedömning anses vara en viktig del av ett studentcentrerat arbete inom högre utbildning. Detta anses också innebära en potential för djupgående förhandling om vad som är lämpliga förväntningar på studenters arbete. Men en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar att dessa samtal om bedömning för med sig egna problem.
167813