Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Bedömning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Academic testing looks very different in California during distance learning

2020-10-29
Teachers across California are adopting various approaches to assess what students have learned during remote lessons. Brian Shay, a high-school math teacher, says assessing students has been more challenging this year, leading teachers to gauge understanding in different ways, including using online polls, exit tickets and Google forms.
Forskning och utveckling kategorier

”Slöjd är ett ämne”

2020-10-14
Monika Nilsson är slöjdlärare och nätverksledare i ett nystartat slöjdnätverk i Malmö. Tanken är att skapa en samsyn på bedömning och betygsättning i ämnet. På Rosengårdsskolan arbetar eleverna tematisk i slöjd i hård och mjuk slöjd, som Monika Nilsson, uttrycker det.
Forskning och utveckling kategorier

”Att återkoppla är viktigt i ett demokratiskt samhälle”

2020-09-25
För att väcka tankar som leder till kunnande ska man enligt författaren och specialpedagogen Helena Wallberg ställa frågor, vara specifik och undvika påståenden. "När återkoppling används på rätt sätt är det ett effektivt verktyg för att skapa motivation, inkludering och ökat lärande," säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Mästaren i formativ bedömning

2020-05-29
Se det här som en grundbok i formativ bedömning. Wiliam är originalet. Alltså, han är inte ett original i den bemärkelsen, utan – ja, du fattar. Han är nestorn eller maestron om du så vill. Boken bör finnas nära till hands för varje skolledare och lärare, skriver rektor Torbjörn Hanö i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

John Hattie: Det nära sambandet mellan feedback och formativ utvärdering

2020-05-18
Om utbildningsvetenskapliga begrepp hamnar i facket populära trender, så kan det lätt leda till att förenklade och generella recept för klassrummet proklameras och införs, något som inte gagnar vare sig elever eller lärare. Det menar professor John Hattie, verksam vid University of Melbourne.
145613