Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Bedömning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Så kan formativ och summativ bedömning balanseras

29 oktober
Bedömningens dubbla funktioner, för betygssättning och som undervisningsstöd, behöver balanseras för mest effektiva lärande. Det menar forskare både inom pedagogik och kognition. Alli Klapp vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet menar att formativ bedömning står för ett grundläggande pedagogiskt förhållningssätt.

Det matematiska samtalets utmaningar – andraspråkselever samtalar för att lösa matematiska problem i en bedömningssituation

28 oktober
Studiens övergripande syfte var att undersöka på vilket sätt elever i årskurs 9, med svenska som andraspråk, samtalar kring och löser matematiska problem under en bedömningssituation som efterliknar en verklig muntlig nationell provsituation. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Bedömning för hållbart lärande

8 februari
Hur upplever eleverna bedömning i skolan och hur kan det relateras till hälsa och välbefinnande? Skolverkets nya kunskapsöversikt lyfter fram aktuell kunskap om hur skolor kan utveckla en bedömning som både gynnar kunskapsutvecklingen för eleverna och är hälsofrämjande.
Forskning och utveckling kategorier

Assessment in practice: achieving joint decisions in oral examination grading conversations

2023-10-02
We scrutinized 29 video-recorded grading conversations between secondary school examiners using conversation analysis. Results showed that proposing and deciding grades involved a stepwise calibration through which examiners adjusted their individual positions.
1213