Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 8 av 13

Forskningsutblick: Användningen av en diagnos påverkar hur vi kännetecknar en elev

2019-11-29
Vilka strategier behöver personal i skolan ha för att kunna inkludera elever med adhd och autism? Och vad betyder synen på en diagnos för att åstadkomma inkluderande pedagogiskt arbete? I en ny dansk studie har forskaren Henrik Skovlund vid Aarhus universitet tittat närmare på olika teoretiska motsättningar om synen på diagnoser och vad de faktiskt…

Tag tidligt hånd om skolefravær hos børn med autisme

2019-10-29
Børn med autisme kan have særlige udfordringer i skolen, og det kan føre til langvarigt skolefravær. Opsporing, forebyggelse og tæt samarbejde mellem alle involverede er afgørende faktorer for at sikre børnenes trivsel. Se Socialstyrelsens nye webmateriale med inspiration til det gode skoleliv for børn med autisme.

Tidig insats i väntan på autismutredning prisas

2019-10-04
Ett förskolebarn som ska utredas för autism behöver insatser direkt i väntan på utredning. Därför har det neuropsykiatriska småbarnsteamet på habiliteringscentrum i Region Jönköpings län skapat ett stödmaterial för föräldrar och förskolepedagoger. En satsning som nu belönas med priset Life Watch Award 2019.

UofL researchers discover robots help students with autism learn

2019-10-01
Students ages 6 to 8 who learned in a classroom setting with a robot named NAO showed more improvement than peers who didn't learn alongside the robot, according to researchers from the University of Louisville in Kentucky. The researchers said they think the robot made students less afraid of reaching the wrong answer and helped…

”All personal behöver ha sin egen verktygslåda i mötet med elever med adhd och autism”

2019-09-17
När elever med autism och/eller adhd kommer upp i högstadiet och gymnasiet har de ofta hittat strategier som fungerar för hur de ska arbeta i skolan, säger Annelie Karlsson, specialpedagog och utvecklingsledare på Center för skolutveckling. Som lärare gäller det att vara lyhörd och fånga upp de strategierna, samtidigt som det finns en hel del…
178913