Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 13

Viktigt upptäcka autism och adhd hos barn med Downs syndrom tidigt

2020-02-04
Drygt vart tredje barn med Downs Syndrom har autism eller adhd. Det är dessutom vanligare med autismspektrumtillstånd hos barn med Downs Syndrom än man tidigare trott. Det visar Ulrika Wester Oxelgren i sin avhandling från Uppsala universitet. (s.15)

How marching band benefits students with autism

2020-01-22
Marching band can be beneficial for students with autism as it helps them overcome challenges with sensory disorders, synchronicity and brain connectivity, while it allows them to participate in a schoolwide program, writes former teacher Laura McKenna, whose son has autism and participates in band. "With its unique combination of exercise, dance, music and rigor,…

This wristband subtly alerts teachers when a student with Autism is feeling overwhelmed

2020-01-15
Some people who have Autism can become overwhelmed by their surroundings from time to time. This includes schoolchildren in classroom environments, too. Now, Hugh Murtagh from Coláiste Mhuire in Co Westmeath has designed wristband that will help students with Autism alert their teachers in a subtle manner when they feel they need a break from…

Forskningsutblick: Användningen av en diagnos påverkar hur vi kännetecknar en elev

2019-11-29
Vilka strategier behöver personal i skolan ha för att kunna inkludera elever med adhd och autism? Och vad betyder synen på en diagnos för att åstadkomma inkluderande pedagogiskt arbete? I en ny dansk studie har forskaren Henrik Skovlund vid Aarhus universitet tittat närmare på olika teoretiska motsättningar om synen på diagnoser och vad de faktiskt…

Tag tidligt hånd om skolefravær hos børn med autisme

2019-10-29
Børn med autisme kan have særlige udfordringer i skolen, og det kan føre til langvarigt skolefravær. Opsporing, forebyggelse og tæt samarbejde mellem alle involverede er afgørende faktorer for at sikre børnenes trivsel. Se Socialstyrelsens nye webmateriale med inspiration til det gode skoleliv for børn med autisme.
167813