Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 13

Verktyg ger bättre lärmiljö för barn med autism

2022-03-24
Psykologen Hampus Bejnö vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet har i sin avhandling undersökt om det går att översätta och anpassa instrumentet APERS till svenska förhållanden, just för att förbättra lärmiljön i förskolan för barn med autism. (s. 13)

Nest-klasser har vokseværk

2022-03-11
Som frontløbere i Nest-pædagogik træder lærerne i 5.b på Katrinebjergskolen i Aarhus nye stier for at få inklusionen af elever med autisme til at lykkes. Lærerne skal blandt andet udvikle Nest i takt med elevernes behov for øget indflydelse. Og så venter en særlig udfordring, når eleverne inden længe er teenagere.

”Marionettmamman”: Ta in föräldraperspektivet på npf!

2022-03-02
Monica Bergenek är övertygad om att hon som förälder har viktiga kunskaper att ge även de specialutbildade i skolans värld – därför har hon skrivit en bok om att ha ett barn med autism, adhd och lindrig intellektuell funktionsnedsättning.

Skolhunden som öppnar dörrar

2022-02-18
På Toftanässkolan jobbar labradoodlen Harry 1,5 år. Han har visat sig vara en fena på att få i gång läslusten hos barnen. Han är även en stor tillgång för skolbarn med språkstörningar, autism, eller social fobi. Det är helt enkelt extra roligt att komma till skolan när Harry är där.

Forskarintervju om metoden som vänder på perspektiven

2022-02-01
Genom ”lesson study” vänder lärare på perspektiven och fokuserar på undervisningsmetoder istället för på elevers tillkortakommanden. Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden för lärarsamarbete kan utveckla undervisningssituationen för elever som har intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism.
134513