Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 13

Mer än kompetensutveckling krävs för att möta att elever med autism

2023-01-23
Kompetensutveckling kring autism och nya sätt att anpassa undervisningen gör att personalen i förskola och grundskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Eleverna har dock svårare att identifiera skillnader. Ny forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med autism ska få bättre förutsättningar.

Kristina Colléns sociala innovation Alma tar steget in i dataspelsvärlden: ”Obruten mark”

2022-12-05
Karaktären Alma, en flicka med autism och adhd, har skapats av socionomen Kristina Collén för att lyfta flickor med funktionsvariationer. Hittills har Almamodellen blivit både barnböcker, teater och föreläsningar. Nu är det dags att inta dataspelsvärlden.  

Diagnoser inte det viktiga – låt lösningarna växa fram

2022-11-30
Lägg ingen större vikt vid eventuella diagnoser. Och fokusera på lösningar för ­individen, inte på barnets problematik. Det är de viktigaste råden från Anne Lillvist, pedagogik­professor specialiserad på förskolan.

Forskningsutblick: Folkhögskolan som stödjande miljö för deltagare med högfungerande autism

2022-09-07
I den här studien undersöker forskare vid Högskolan i Jönköping hur folkhögskolan kan fungera som en stödjande miljö för deltagare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, främst högfungerande autism. Det undersöks utifrån deltagarnas, personalens och rektorernas perspektiv.

Verktyg ger bättre lärmiljö för barn med autism

2022-05-23
Psykologen Hampus Bejnö vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet har i sin avhandling undersökt om det går att översätta och anpassa instrumentet APERS till svenska förhållanden, just för att förbättra lärmiljön i förskolan för barn med autism. (s.13)