Forskere ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress mener det særlig er tre ting kommuner som stenger skolene, kan lære av nedstengingen i fjor.
Det brukar sägas att musik är bra när man studerar. Men nu visar ny svensk-brittisk forskning att viss musik snarare drastiskt försämrar vår kreativa förmåga.
En tydlig struktur för dagen och undervisningen är bra för de flesta. Att ha rutiner skapar trygghet och kan minska stress. I det här numret av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om hur en skola och två kommuner arbetat för att utveckla strukturer, synsätt och undervisning. (pdf)
Den spridda uppfattningen att musik ökar kreativiteten punkteras av forskare från Högskolan i Gävle och två universitet i England som säger att den har motsatt effekt.
Förutsättningarna för skollunchen är dåliga. Trots goda ambitioner kan elever, lärare och rektorer uppleva skollunchen som rörig, svårorganiserad och stressig, visar en ny avhandling.
Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt, didaktikforskare vid Stockholms universitet och process- och projektledare Ifous.
Megan Bowen, director of Penn Foster High School, says educators there have discovered keys to making remote learning work. In this commentary, Bowen suggests tailoring instruction to individual students, adopting formative practices, relying on data, building community and performing outreach.
I denna artikel berättar vi om bakgrunden till vårt treåriga forskningsprojekt ”Skolledares arbetsmiljö: Ett projekt om organisatoriska förutsättningar, stressrelaterad psykisk ohälsa, personalrörlighet och förbättringspotential”. Dessutom presenterar vi några första resultat och insikter.