Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Anpassad skola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Forskningsutblick: Olika undervisningsmiljöer: Fyra fallstudier från anpassade skolan

29 oktober
Elevgrupper med intellektuell funktionsnedsättning (IF) präglas av stora variationer, men utbildningen beskrivs ofta som enhetlig. Detta kan leda till en förenklad bild av elevernas utbildningsbehov. I en studie utförd i fyra olika klasser i den anpassade skolan undersöktes hur olika undervisningsmiljöer konstrueras och vilka faktorer som påverkar dessa miljöer. 

Forskningsutblick: Tur­tag­ning och kommunikations­sätt under grupp­aktivi­teter i anpassade grund­skolor

1 oktober
Syftet med denna studie var att undersöka hur kommunikationen kan se ut under gruppaktiviteter i anpassade grundskolor, det som tidigare kallades för grundsärskolan och som består av klasser för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF).

Forskningsutblick: Val av samtalsapparat hade stor betydelse för en elev som inte använder talat språk

3 september
Forskarna Helena Tegler och Maja Sigurd Pilesjö har jämfört hur två olika typer av samtalsapparater påverkade möjligheterna för en elev som inte använder talat språk att visa kommunikativ kompetens och agens under morgonsamlingen i anpassad gymnasieskola.

App-based mathematical intervention for youth with intellectual disabilities: a randomised controlled trial

2023-03-01
The purpose of this study was to evaluate whether students with intellectual disabilities can improve their arithmetic skills by participating in an arithmetic intervention programme, theoretically founded on explicit instruction and administered via an application developed for tablet computers.
Forskning och utveckling kategorier

Forskare och kommuner storsatsar på undervisningen i anpassad skola

2022-12-19
Hur kan undervisning se ut för barn med intellektuell funktionsnedsättning? Hur vidareutvecklar man ett meningsfullt lärande för elever i anpassad skola? Nu startar sju skolhuvudmän, i samverkan med forskare från två lärosäten och forskningsinstitutet Ifous, ett nytt program som ska öka insikterna om kunskapsuppdraget i anpassad skola.