Forskning om digital kunskap i förskolan blev mest lästa avhandling 2020
Med stor uppfinningsrikedom skapar pedagoger och barn tillsammans adekvat digital kompetens i förskolan. Kristina Walldén Hillströms avhandling blev den mest lästa på Skolporten.se under år 2020.
Ämnet är hett och stundom omstritt. Det är sannolikt förklaringen till att avhandlingen I samspel med digitala medier. Förskolebarns deltagande i multimodala literacypraktiker blev den mest lästa med disputationsår 2020 på Skolportens webb.
Det tror i alla fall forskaren själv, Kristina Walldén Hillström, som till vardags arbetar som lärarutbildare vid högskolan i Gävle.
– Sedan begreppet adekvat digital kompetens skrevs in i förskolans läroplan har ämnet blivit alltmer aktuellt. Men också svårtolkat. Jag minns själv när jag som förskollärare stod med en surfplatta i handen och funderade över hur vi bäst skulle använda den i verksamheten.
Frågeställningen i kombination med det faktum att forskningen på området var begränsad drev henne in i akademin och i början av sommaren 2020 disputerade Kristina Walldén Hillström. Genom att undersöka hur förskolepedagoger och barn samspelar med digitala medier belyser hon hur adekvat digital kompetens kan förstås. Studien bygger på videoobservationer vid två förskolor med fokus på barnens digitala kompetenser och literacyfärdigheter i relation till användningen av digitala medier.
Några glasklara svar vad digital kompetens är levereras inte — det är ju sällan så enkelt, konstaterar Kristina Walldén Hillström.
– Vad jag istället såg är att digitala aktiviteter rymmer stor bredd och att kompetenserna utvecklas gemensamt i grupp. Samspelet barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna, i relation till digitala aktiviteter, är oerhört komplext.
Genom att studera hur barnen använder digitala medier går det att säga vad som blir adekvat digital kompetens just där och då. I den ena förskolan som Kristina Walldén Hillström studerade hade surfplattor precis introducerats. Inledningsvis fick barnen utforska dem på egen hand, och observationerna visar hur barnen på olika kreativa sätt förhandlar om vem som ska få använda surfplattan. Med tiden ledde pedagogerna över de digitala verksamheterna till mer gemensamma aktiviteter. Här syns hur barn och pedagoger samarbetar och hjälper varandra för att förstå de olika digitala uppgifterna.
I den andra förskolan arbetade barnen med animerad film och fick därigenom utveckla allt från visuella färdigheter, förståelse för olika genrer till tekniska kompetenser. Tillsammans testade sig barnen fram om hur och var de behövde ställa sina lerfigurer för att de skulle fångas upp av kameran.
– Observationerna visar både på bredden och komplexiteten, men framför allt visade de på att digitala kompetenser och färdigheter måste sättas i relation till hur digitala medier faktiskt används i förskolan. Något jag slogs av var pedagogernas och barnens uppfinningsrikedom och kreativitet, sammanfattar Kristina Walldén Hillström.
I dag ingår hennes forskning i kurslitteraturen vid lärarutbildningen för förskollärare.
– Ibland ser jag att studenterna får en aha-upplevelse när de relaterar upplevelsen av sin egen arbetsplatspraktik till det som avhandlingen belyser att adekvat digital kompetens kan vara. Förhoppningsvis utgör avhandlingen ett stöd för att diskutera både teori och praktik i förskolans digitala undervisning.
10 MEST LÄSTA AVHANDLINGARNA 2020 – hela listan!
Avhandling: I samspel med digitala medier. Förskolebarns deltagande i multimodala literacypraktiker
Forskare: Kristina Walldén Hillström
Disputerade: 2020-06-05 vid Uppsala universitet
Artikeln är publicerad i den kommande årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2020 – ute 31/3!
Bilagan följer med Skolporten nr 2/2021 och sammanställer förra årets avhandlingar inom utbildningsvetenskaplig forskning.