Hoppa till sidinnehåll

Forskning om den svenska friskolereformens effekter – en litteraturöversikt

Publicerad:2012-01-09
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Den svenska friskolereformen drevs igenom för cirka 20 år sedan. Genomslaget av fristående skolor har varit stort, speciellt på gymnasienivå där 40 procent av alla gymnasieskolor idag drivs av friskoleaktörer, i vissa kommuner återfinns så många som 60 procent av elevunderlaget i friskolor. Trots att införandet av friskolereformen i Sverige varit och till viss del fortfarande är omdebatterat, samt att reformen i sig utgör ett skarpt avsteg från tidigare socialdemokratiskt baserade utbildningspolitik är forskningen gällande reformens konsekvenser tämligen begränsad, i synnerhet i vissa avseenden. Syftet med föreliggande artikel är därför att summera och presentera tidigare forskning om den svenska friskolereformen, samt att identifiera kunskapsluckor och ge förslag på aspekter inom området som särskilt skulle behöva belysas framöver.

Författare: Karolina Parding

Forskning om den svenska friskolereformens effekter – en litteraturöversikt

Didaktisk Tidskrift, Vol 20, No 4 2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Bild

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev