Förmågan att kunna samspela – en studie gällande teaterkunnande på gymnasiet
Avsikten med artikeln är att identifiera och artikulera aspekter av kunnande i en teaterövning med inriktning på förmågan att kunna samspela. Filmat material av en specifik övning har analyserats fenomenografiskt. Kunnande som tar sig gestaltande, kroppsligt uttryck är i fokus för analysen. Resultatet visar hur aspekter av att kunna samspela kan verbaliseras i ett antal beskrivningskategorier som tillsammans redovisas i ett fenomenografiskt utfallsrum. De aspekter av kunnande som framträder i resultatet är centrala för planeringen av undervisning, återkoppling och bedömning. Resultatet av studien är ett bidrag till ett eftersatt fält: forskning om teater som skolämne i Sverige.
Författare: Pernilla Ahlstrand
Förmågan att kunna samspela – en studie gällande teaterkunnande på gymnasiet
Forskning om undervisning och lärande, volym 9, nummer 1, 2021

Yrkesutbildning för vuxna

När leken inte fungerar
