Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Folkhögskolan och pandemin – om nostalgi i pedagogisk exil

Publicerad:2023-01-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

For Swedish folk high schools that traditionally value the interpersonal meeting, restrictions invoked during the Covid-19 pandemic actualizes interesting tensions between practical dimensions of the transition to online and distance education on the one hand, and its educational implications on the other. The aim of this article is therefore to analyze rhetorical dimensions of the perceived uniqueness of Swedish folk high school in relation to folk high school teachers’ educational experiences during the pandemic. The empirical material derives from an online survey and subsequent focus group interviews with folk high school teachers. The concept of nostalgia constitutes the analytical lens and results are presented in the following themes; The journey as metaphor and meaning-making practice, A pedagogy for life and A (folk high school) historical meeting. Together these themes indicate that although the pandemic gave rise to educational unclarities during a new temporary reality, this unclarity surrounded both understandings of the past, as well as perceptions of the present.

Författare: Alexandra Söderman

Folkhögskolan och pandemin Om nostalgi i pedagogisk exil

Utbildning och Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Vol 31 Nr 2, 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev