Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Flerstämmig musikundervisning i förskola

Publicerad: 2019-01-16
Uppdaterad: 2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent: Moa Duvarci Engman

Tidigare studier inom musik och förskola i nordisk och svensk förskoleforskning har oftare fokuserat på lärande än undervisning (Vallberg Roth 2018). Inom området Early Childhood Music Education råder det brist på forskning som berör själva processen att undervisa och teoretisering av den. I ett samverkansprojekt har didaktiska grundfrågor fått fungera som en bro mellan process och teoretisering. De didaktiska frågorna har även bidragit till att flytta fokus från lärande till undervisning i deltagande förskollärares musikundervisning. Syftet med föreliggande studie är att utveckla kunskap om vad som kan känneteckna musikundervisning i förskola. Didaktiskt orienterad abduktiv analys har genomförts av 349 skriftliga dokument och 63 filmtimmar från 121 förskolor/avdelningar i tio kommuner. Resultatet visar spår av flera infallsvinklar och variation av närmanden vilket leder till flerstämmig musikundervisning, dels utifrån musikens flera dimensioner (akustisk, emotionell, existentiell, motorisk-kinestetisk och strukturell), dels utifrån musikundervisningens flera aspekter (konst-, hantverks och vetenskapsorienterade).

Författare: Ylva Holmberg, Malmö universitet. Ann-Christine Vallberg Roth, Malmö universitet.

Flerstämmig musikundervisning i förskola

Vol 36 No 3-4 (2018): Barn

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev