Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Exploring iPads in Practitioners’ Repertoires for Language Learning and Literacy Practices in Kindergarten

Publicerad:2013-01-07
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

We have explored the role of a tablet computer (the Apple iPad) and a shared display as extensions of a practitioner’s repertoire for language learning and literacy practices in a multicultural kindergarten. In collaboration with a practitioner, an intervention was designed that included the use of two iPad apps in a language learning and literacy practice session with a group of 5 children aged 5. We have analysed the conversations around the tablet computers and in front of a shared display, trying to identify types of talk. The roles of the iPads, the apps and the shared display are discussed in relation to the types of talk, engagement and playfulness observed in the activities. We argue that the intervention led to valuable activities for language learning and literacy practices. The two selected apps differ in their levels of structure (directed vs. open) and genre (show and tell vs. fairy tale), and this difference will be discussed in relation to the types of conversation they initiate, and the extent to which they enable the children to transfer experiences from books and hence develop their literacy to include digital and multimodal resources.

Författare: Margareth Sandvik, Ole Smørdal & Svein Østerud

Exploring iPads in Practitioners’ Repertoires for Language Learning and Literacy Practices in Kindergarten

Nordic Journal of Digital Literacy, Nr 03, 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev