Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Ethics and exploration in literary conversations at the intermediate level. Asking questions when reading a story about moral dilemmas

Publicerad:2022-06-16
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

This article discusses two literary conversations about the novel The Obedience Test. An Imaginative story about a child [Lydighetsprøven: En tenkt fortelling om et barn] (Ingvaldsen, 2017). The literary conversations are conducted at the intermediate level (grade 6), in small, student-led groups. The goal of the article is to gain a better understanding of students’ literary proficiency, as it is expressed in conversations about a novel with ethical issues and moral dilemmas, and where the teacher’s instruction emphasizes questioning. Transaction theory and dialogically oriented conversational theory form the basis for the analytical categories. The discussion leads to findings that invite further exploration of the interplay between students’ various literary proficiencies, including how these are influenced by both varying methodological skills and of variations in literary reading skills.

Författare: Åsmund Hennig

Ethics and exploration in literary conversations at the intermediate level. Asking questions when reading a story about moral dilemmas

Forskning om undervisning och lärande, vol 10, nr 1, s. 100-118

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev