En förskola på vetenskaplig grund
År 2011 fick Sverige en ny skollag, i vilken även den svenska förskolan omfattas. Enligt den nya skollagen skall förskolan bedriva en utbildning och en undervisning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund (Skolverket, 2011). Sverige är idag det enda land i världen som har krav på att den utbildning och undervisning som bedrivs skall vila på vetenskap och forskning (Kroksmark, 2012). Att bedriva utbildning och undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet innebär att verksamheten skall bygga på den forskning som görs om skolan, men samtidigt även på den kunskap man får eller fått genom erfarenhet, olika antaganden eller slutsatser (Kroksmark, 2010). Enligt Kroksmark (2012) har många verksamma pedagoger svårt att påvisa vilken vetenskaplig grund som deras verksamhet vilar på och står därför inför en ny utmaning i sin verksamhet. Genom att jag själv valt att vidareutbilda mig och på det sättet kommit i kontakt med mer vetenskap och forskning, har jag fått en djupare förståelse och ett större intresse för det vetenskapliga begreppet och för den forskning som bedrivs kring förskolan. Det har även gjort mig intresserad av hur andra pedagoger uppfattar vetenskaplig grund och hur de utformar sin verksamhet. Syftet med studien är att beskriva sex förskollärares uppfattningar om förskolan på vetenskaplig grund.
Författare: Jenny Wolf