Hoppa till sidinnehåll

Elever i nian förstår inte kunskapsmål

Publicerad:2017-04-05
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Krångligt språk och bristande kommunikation gör att elever i årskurs nio inte förstår vad de ska göra för att förbättra sina kunskaper. Jennie Sivenbrings avhandling är förra årets näst mest lästa på Skolporten.se. Elever ifrågasätter inte att bedömningar görs i skolan – de tar dem ofta på stort allvar. Det konstaterar Jennie Sivenbring som forskat om hur det är att vara elev i årskurs nio och bli bedömd i skolan. I avhandlingen studerar hon också hur eleverna själva menar att bedömningar inverkar på dem. – Det finns en mängd forskning om bedömning men inte särskilt mycket om hur elever förstår bedömningar och om det faktiskt får dem att arbeta bättre.
Jennie Sivenbring.
Tydligt är att elever ser skolan som vägen mot vuxenliv och att betygen är ett kvitto på hur grundskolan klarats av. Särskilt viktiga blir betygen för vilka framtider som blir möjliga, som val av gymnasieprogram och skola. Kruxet är att eleverna inte riktigt förstår vad som förväntas av dem. – Många uttrycker en önskan om att tydligare få veta vad de ska göra för att förbättra sina kunskaper. Men kommunikationen med lärare vad gäller kunskapsutveckling sker ofta skriftligt eller genom uppläsning av bedömningar vid utvecklingssamtal. Och här brister det, konstaterar Jennie Sivenbring. Språket uppfattas som alltför byråkratiskt och tekniskt för att ungdomarna själva skall kunna använda sig av det, samtidigt som de förstår att de själva är ansvariga för sitt skolarbete. – När kunskapsmålen blir otillgängliga försöker många elever att framstå som goda elever. Att arbeta på relationer till lärare blir ett sätt att investera i sig själv och i sin framtid. Jennie Sivenbring slås av att mycket av elevernas skolvardag kretsar kring det som bedöms. – Verkligen, det förvånar mig också att ungdomarna är så medvetna om hur de kan agera för att få lärare positivt inställda genom att exempelvis arbeta på relationer. Jag tror att lärare generellt är bra på att vara tydliga och formativa. Men det är viktigt att ha kunskaper om hur bedömningar tas emot och vilka alternativ de erbjuder ungdomar. Av Susanne SawanderForskare: Jennie Sivenbring Avhandling: I den betraktades ögon. Ungdomar om bedömning i skolanDisputerade: 2016-04-15 vid Göteborgs universitet
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026