Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Educational attainment in Swedish (L1) and English (L2) for students with reading difficulties: a longitudinal case study from primary to the end of secondary school

Publicerad:2022-09-28
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

This longitudinal case study examines reading difficulties identified in Grade 2 and Grade 6 national assessment test (NAT) scores in relation to Grade 9 NAT in Swedish (L1) and English (L2). A norm-referenced screening was used in Grade 2 to assess word reading and reading comprehension. In line with the simple view of reading, four subgroups were identified: (1) Typical reading development, (2) Word reading difficulties, (3) Reading comprehension difficulties, and (4) Mixed difficulties. Results indicate that reading difficulties in primary school have long-standing implications for educational attainment in Swedish and English. In logistic regression models students with reading difficulties in Grade 2 and low Grade 6 NAT-scores had a higher probability to achieve low attainment levels in Grade 9. This implies that a norm-referenced screening in Grade 2 can be useful for identifying students at risk of low attainment in language subjects at the end of compulsory school.

Författare: Maria Levlin, Lacey Okonski och Kirk P. H. Sullivan

Educational attainment in Swedish (L1) and English (L2) for students with reading difficulties: a longitudinal case study from primary to the end of secondary school

Scandinavian Journal of Educational Research

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev