Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Educational attainment in Swedish (L1) and English (L2) for students with reading difficulties: a longitudinal case study from primary to the end of secondary school

Publicerad: 2022-09-28
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

This longitudinal case study examines reading difficulties identified in Grade 2 and Grade 6 national assessment test (NAT) scores in relation to Grade 9 NAT in Swedish (L1) and English (L2). A norm-referenced screening was used in Grade 2 to assess word reading and reading comprehension. In line with the simple view of reading, four subgroups were identified: (1) Typical reading development, (2) Word reading difficulties, (3) Reading comprehension difficulties, and (4) Mixed difficulties. Results indicate that reading difficulties in primary school have long-standing implications for educational attainment in Swedish and English. In logistic regression models students with reading difficulties in Grade 2 and low Grade 6 NAT-scores had a higher probability to achieve low attainment levels in Grade 9. This implies that a norm-referenced screening in Grade 2 can be useful for identifying students at risk of low attainment in language subjects at the end of compulsory school.

Författare: Maria Levlin, Lacey Okonski och Kirk P. H. Sullivan

Educational attainment in Swedish (L1) and English (L2) for students with reading difficulties: a longitudinal case study from primary to the end of secondary school

Scandinavian Journal of Educational Research

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun