Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Divergence in Interviews with Children – Improving Research Quality

Publicerad: 2022-06-20
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

This paper reports on a design oriented study conducted in close collaboration between two researchers and three preschool teachers. Within this study, a play-based interview script was designed in accordance with theoretically driven principles. Based on this script, the preschool teachers conducted interviews with children from three preschools five times over four semesters. The focus of this paper is methodological, aiming to show how sensitive divergence in these play-based interviews lead to a strengthened research quality. Of importance is that this quality improving divergence would not have been realized without the close collaboration between researchers and preschool teachers.

Författare: Hanna Palmér och Camilla Björklund

Divergence in Interviews with Children – Improving Research Quality

Designs for Learning Issue 1, 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun