Digital teknik inspirerar unga att träna
Peppande sms och att kunna mäta sin fysiska aktivitet inspirerar ungdomar att röra på sig. Det visar Anna-Karin Lindqvists avhandling.
Vuxna ger ofta tekniken skulden för ungdomars brist på motion. Men med det resonemanget är man förlorad från början, menar fysioterapeuten Anna-Karin Lindqvist, som disputerade med avhandlingen Promoting adolescents’ physical activity @ school i mars i år.
– Det är ingen framkomlig väg. Teknik är en del av unga människors liv. Min studie visar att teknik i stället kan vara ett verktyg för en positiv beteendeförändring, berättar hon.
För att få reda på vad som triggar unga till mer motion ställde Anna-Karin Lindqvist frågan direkt till målgruppen. 28 ungdomar i årskurs 7 fick själva föreslå åtgärder och metoder som de tror lockar till mer fysisk aktivitet. Här handlar det inte om hårdträning av en specifik sport, utan om vardagsmotion. Under en månad fick eleverna sedan testa och utvärdera sina idéer.
De metoder som ungdomarna tog fram bygger på digital teknik som exempelvis sms och meddelanden i smartphones.
– Det är tydligt att ungdomar som regelbundet peppar varandra via sms oftare får till någon form av motion än de som inte peppar varandra. En stor fördel är också att kunna mäta sin aktivitet. Precis som vuxna motiveras av träningsappar uppmuntras eleverna av att kunna läsa av hur många minuter de varit aktiva under dagen.
Lite överraskande men positiva resultat är att flera föräldrar själva kom i gång med träning tack vare sina barn och att stora effekter uppnåddes efter att studien avslutats.
– En tjej som före studien var något av en soffpotatis ändrade livsstil totalt, började dansa zumba och bytte buss mot promenad till skolan. Det var verkligen fascinerande att se!
Studien visar också att föräldrarnas livsstil och förhållningssätt har stor betydelse för ungdomars beteende och syn på fysisk aktivitet.
Anna-Karin Lindqvist planerar nu att utveckla studien med mer avancerad mätteknik samt att ta fram ett virtuellt spel där aktiv tid kan bytas ut mot resurser i spelet.
– Detta är ett drömprojekt och förhoppningsvis får jag medel till en postdoc i Austin, Texas, där man har stor kunskap om spel. Där finns också mycket forskning kring barns fysiska aktivitet och hur den kopplas till kognitiv förmåga. Till exempel använder barn som rör på sig en större del av hjärnan än de som inte är fysiskt aktiva.
Att rörelse har positiv påverkan på barns förmåga att lära är knappast några nyheter. Trots detta ges idrott och hälsa ofta minimalt med utrymme i många skolor.
– Jag tycker att det är märkligt. Framför allt är det konstigt att skolan inte tydligare ser kopplingen mellan fysisk aktivitet och prestation. Vi som arbetar med detta måste vässa våra argument och samverka med skolan!
Foto Tomas Bergman
FAKTA/
Forskare: Anna-Karin Lindqvist
Bakgrund: Leg. fysioterapeut och lektor vid Luleå tekniska universitet
Avhandling: Promoting adolescents’ physical activity @ school