Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Dialogisk högläsning i för- skoleklassen och årskurs 1: ”Jag tycker att molnbullen smakar delikat”

Publicerad:2022-06-16
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Bidraget utgår från ett forskningsprojekt som använder bilderboken som en utgångspunkt för språk- och kunskapsutvecklande samt litteraturdidaktisk undervisning. Artikeln utgår från en klass i årskurs 1 och den undervisning som iscensattes kring bilderboken Molnbullar. I artikeln undersöks vad som kännetecknar undervisningen samt dess betydelse för elevernas språkutveckling och möjliga möte med berättelsens innehåll. De empiriska data som analyserats består av en transkriberad fokusgruppsintervju med lärarna, lärarnas skriftliga reflektioner och dokumentation av undervisningen samt fotografier av det som eleverna producerat. Resultatet belyser sammantaget att eleverna kommer nära bilderbokens innehåll via sinnlighet och kroppslighet, som när de skapar ljud som låter som regnet som faller i bokens början, samt genom upprepning av språk, rörelser och gester. Slutligen framkommer textskapande genom resurser som samtal, bild och skrift, som viktigt för att eleverna ska ta till sig bilderbokens innehåll och göra kopplingar till sitt eget liv samtidigt som de utvecklar sitt språk.

Författare: Catarina Schmidt & Sara Hvit Lindstrand

Forskning om undervisning och lärande, vol 10, nr 1, s. 78-99

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev