Hoppa till sidinnehåll

Den mätbara litteraturläsaren – En tendens i Lgr11 och en konsekvens för svensklärarutbildningen

Publicerad:2012-01-31
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

The measurable fiction reader. A tendency in Lgr11 and a consequence for teacher education. Based on the new syllabus for Swedish in the primary school, this article discusses measurable knowledge and scientific foundations in relation to reading and teaching literature. In addition, some possible consequences for teacher education regarding the school subject of Swedish following these changes are discussed. The results show that the explicit scientific base of the school subject Swedish, that is Comparative Literature and the Swedish Language, is insufficient as a foundation for the subject. Furthermore, Swedish as a school subject has been distanced from the established scientific basis of Comparative Literature. Our analysis also shows that the explicitly expressed intention of clarity behind the syllabus results in lists of content that are characterised by measurability, while the democratic values promoted in the curriculum are not even mentioned in the educational purpose of the subject. Finally, the article problematizes the scientific foundations of the teacher programme in Swedish.

Författare: Stefan Lundström, Lena Manderstedt och Annbritt Palo

Den mätbara litteraturläsaren – En tendens i Lgr11 och en konsekvens för svensklärarutbildningen

Utbildning & Demokrati, Vol 20, No 2 2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Bild

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev