Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Den formella skoldemokratin

Publicerad:2011-01-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

In Swedish schools, there are two kinds of student governed institutions, the class council and the school council, designed to promote student influence on education and development of tools for participating in deliberative discussions as future democratic citizens. In the present article, this double function is problematized and factors relevant to its accomplishment are discussed. There seems to be a paradoxical relation between the fostering goals and the ambition of providing the students with more influence and autonomy. The article concludes that this paradox might be resolved by meta-communication about the problems and by involving the students more in planning and discussions about their education.

Författare: Åsa Brumark

Den formella skoldemokratins roll för medborgarfostran och elevinflytande

Utbildning & Demokrati 2/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev