Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Den formella skoldemokratin

Publicerad:2011-01-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

In Swedish schools, there are two kinds of student governed institutions, the class council and the school council, designed to promote student influence on education and development of tools for participating in deliberative discussions as future democratic citizens. In the present article, this double function is problematized and factors relevant to its accomplishment are discussed. There seems to be a paradoxical relation between the fostering goals and the ambition of providing the students with more influence and autonomy. The article concludes that this paradox might be resolved by meta-communication about the problems and by involving the students more in planning and discussions about their education.

Författare: Åsa Brumark

Den formella skoldemokratins roll för medborgarfostran och elevinflytande

Utbildning & Demokrati 2/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev