Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

‘Continuity and change’, large‐scale assessment and equity: a study of gender‐related differences regarding conceptual knowledge

Publicerad:2021-01-18
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

The study examines how students in Grade 9 handle conceptual knowledge through the concept of continuity and change in the context of large‐scale assessment. The research questions address (a) what strategies the students use when they use the two parts of the concept concomitantly and (b) any gender‐related differences regarding these strategies. A total of 100 student responses on a specific item in the national test in history are examined. The method of concept analysis is applied to identify the strategies of the students from the two groups. The analytical framework is based on previous research regarding the concept. The results show that just over half of the students use the concept as expected. Boys are overrepresented among the students that struggle with the concept. Any correlation between the identified strategies is discussed in addition to the implications the results may have on equity and education.

Författare: David Rosenlund

‘Continuity and change’, large‐scale assessment and equity: a study of gender‐related differences regarding conceptual knowledge

British Educational Research Journal

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev