Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Citizenship Education in Discussions concerning political issues

Publicerad:2012-07-14
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

The purpose of this paper is to analyse the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) use of discussions on social and political issues and then problematize the meaning of “discussions” – in particular, the topic of discussion – through a qualitative analysis of actual discussions in the classroom. A qualitative study of classroom discussions is used to shed light on everyday preconditions between teacher and students. The topic of discussion, is analysed as a social and discursive construction. Political matters such as institutional issues and (inter)national affairs in the ICCS-report are also mostly the focus for the teachers in the classroom study. However, the interaction between teachers and students would seem to indicate that choice of issues for discussion always is a political choice. If students are imagined through a lens of being citizens, already in school, then choice of issues for discussion could be understood as a process of negotiation between the teacher and the students. The issues for discussion can therefore be connected to a notion of legitimate democratic participation concerning mutually recognized issues.

Författare: Johan Liljestrand

Citizenship Education in Discussions concerning political issues

Utbildning & Demokrati, Vol. 21, nr 1 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev