Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Business as the new doxa in education? An analysis of edu-business events in Finland

Publicerad:2023-02-21
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

The trend towards seeing education as a commodity and part of a global industry has transformed the field of education. We argue that these transformations are reducing the autonomy of the field of education as it has incorporated business rhetoric, logic and practice. We examine this through an analysis of discursive formations manifested in two major international edu-business events in Finland – Dare to Learn and XcitED. The performativity existing in these events, combining actions and interactions, objective and subjective elements and materialized and symbolic interests and outcomes, enables convergences between business and education. In Finland, where education is overwhelmingly public, there is a subtle marketization, increasingly integrating business rationales and attitudes in education. We employed event ethnography and discourse analysis to examine points of diffraction between education and business. A transversal movement between the field of education and the field of business is enabled by symbolic power. Dare to Learn and XcitED discursive formations reveal the penetration of business in education, which reframes the field of education and fosters the global education industry in Finland and abroad, challenging notions and practices of democracy and citizenship in education.

Författare: Helena Hinke Dobrochinski Candido,Piia Seppänen ochMartin Thrupp

Business as the new doxa in education? An analysis of edu-business events in Finland

European Educational Research Journal

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev