Bråkstakar och retstickor
Fokus i föreliggande studie är på personalens förståelse av våld i skolan. Intresset riktas specifikt mot den betydelse som föreställningar om kön får för hur personalen synliggörs och bemöter våld mellan elever. Detta diskuteras i artikeln som att handlingar och situationer könskodas. Det vill säga att vissa handlingar beskrivs maskulina medan andra handlingar som feminina (Haywood & Mac an Ghaill 2012, Paechter 2006). Begreppet våld används i denna studie som ett samlingsbegrepp för situationer, där skolpersonalen beskriver hur en eller flera elever gjort våld, på en eller flera elevers värdighet och integritet. Det kan vara handlingar som, slag, knuffar, hot, benämningar, ansiktsuttryck och utfrysning samt nedsättande kommunikation på sociala medier (jfr Benbenishty & Astor 2005, Robinson, Davies & Saltmarsh 2012).
Författare: Johannes Lunneblad
Utbildning & Demokrati 2017, vol 26, nr 3