Bildning för hållbar utveckling – och dess potential för svenskämnets undervisning
Den här artikeln visar på hur arbete med berättelser inom ramen för vad vi kallar Bildning för hållbar utveckling, kan ge svenskämnet en mer framträdande roll i ämnesövergripande undervisning. Första delen av artikeln visar hur det välkända men samtidigt mångtydiga begreppet bildning kan ha stora likheter med grundtankar i det framväxande fältet Lärande för hållbar utveckling. Artikeln argumenterar för hur en sammanslagning gör kärnan i Lärande för hållbar utveckling synlig och relevant för bredare lärargrupper. Samtidigt aktualiseras innehållet i bildning i ljuset av människans nya roll och ansvar i den antropocena epoken. Vi menar att bildning för hållbar utveckling karaktäriseras av ledorden komplexitet, öppenhet, meningsskapande och engagemang. Den andra halvan av artikeln utmanar och konkretiserar detta föreslagna begrepp med hjälp av tre exempel där berättelser och berättande står i centrum.
Författare: Simon Wessbo och Ola Uhrqvist
Bildning för hållbar utveckling – och dess potential för svenskämnets undervisning