Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Betydelsen av att bli uppskattad som lärare

Publicerad: 2010-08-23
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Att bli uppskattad som lärare – vilken roll spelar det i den pedagogiska vardagen? Hur kan en lärares erfarenheter om uppskattning förstås ur ett teoretiskt perspektiv? Syftet med artikeln är att synliggöra, skapa förståelse för och diskutera uppskattningens roll i pedagogisk praktik i allmänhet och i synnerhet lärares pedagogiska vardag. Artikeln vill erbjuda kunskapsbidrag om och möjligheter till reflektion över kopplingar mellan uppskattning, lärande och undervisning. För att belysa artikelns ämne inbjöds en lärare med lång erfarenhet av yrket att skriva ner reflektioner om betydelsen av att bli uppskattad som lärare. Att bli uppskattad har stor betydelse för en lärares identitet och vilja till fortsatt utveckling som lärare är något som denna studie visar. Uppskattning kan ges på olika sätt, vid olika tillfällen och av olika personer. Samtidigt finns det utmaningar i samband med uppskattning av lärares arbete. Det kan förekomma inneboende svårigheter för elever att ge sina lärare uppskattning, beroende på deras asymmetriska maktförhållande. En möjlighet är dock att lärare och elever tränar sig i att se sig som ett ”vi” och inte som vi och dem. Detta för att skapa en dialog som kännetecknas av respekt som uppmuntrar till kreativa handlingar som ett led i att etablera en uppskattande miljö i skolan.

Författare: Ulrika Bergmark

Betydelsen av att bli uppskattad som lärare

Didaktisk Tidskrift 3/2010

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun