Bemyndigande eller granskning – nationella prov som styrinstrument
Syftet med denna artikel är att undersöka hur införandet av nationella prov i samhällsorienterande ämnen uppfattas av lärare, och hur detta kan förstås ur styrnings- och professionsperspektiv. Upplever SO-lärarna proven huvudsakligen som bekräftande eller ifrågasättande av professionen? Hur kan den statliga styrningen av lärarkåren beskrivas i detta fall? Den senare frågeställningen besvaras med hjälp av ett teoretiskt ramverk som innefattar idealtyperna styrning genom bemyndigande respektive styrning genom granskning.
Författare: Cecilia Arensmeier och Ann-Sofie Lennqvist Lindén
Bemyndigande eller granskning – nationella prov som styrinstrument
Utbildning & Demokrati 2017, vol 26, nr 2
Stockholm
Fritidshem
Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning
Matematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec