Bemyndigande eller granskning – nationella prov som styrinstrument
Syftet med denna artikel är att undersöka hur införandet av nationella prov i samhällsorienterande ämnen uppfattas av lärare, och hur detta kan förstås ur styrnings- och professionsperspektiv. Upplever SO-lärarna proven huvudsakligen som bekräftande eller ifrågasättande av professionen? Hur kan den statliga styrningen av lärarkåren beskrivas i detta fall? Den senare frågeställningen besvaras med hjälp av ett teoretiskt ramverk som innefattar idealtyperna styrning genom bemyndigande respektive styrning genom granskning.
Författare: Cecilia Arensmeier och Ann-Sofie Lennqvist Lindén
Bemyndigande eller granskning – nationella prov som styrinstrument
Utbildning & Demokrati 2017, vol 26, nr 2
Stockholm
Skolbibliotek
Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning
Folk- och världsmusik
Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025