Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Bemyndigande eller granskning – nationella prov som styrinstrument

Publicerad: 2018-06-25
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Syftet med denna artikel är att undersöka hur införandet av nationella prov i samhällsorienterande ämnen uppfattas av lärare, och hur detta kan förstås ur styrnings- och professionsperspektiv. Upplever SO-lärarna proven huvudsakligen som bekräftande eller ifrågasättande av professionen? Hur kan den statliga styrningen av lärarkåren beskrivas i detta fall? Den senare frågeställningen besvaras med hjälp av ett teoretiskt ramverk som innefattar idealtyperna styrning genom bemyndigande respektive styrning genom granskning.

Författare: Cecilia Arensmeier och Ann-Sofie Lennqvist Lindén

Bemyndigande eller granskning – nationella prov som styrinstrument

Utbildning & Demokrati 2017, vol 26, nr 2

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun