Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Behind the veil: the effect of banning the Islamic veil in schools

Publicerad: 2022-12-19
Uppdaterad: 2023-09-01

Källa: Paris School of Economics

The Islamic veil is a subject of intense controversy in many Western countries. In particular, it remains an open question whether banning the veil in schools prevents female Muslim students from engaging in normal schooling, or whether it is a policy that promotes their integration. We shed light on this question by exploring the effects of the 1994 ministerial circular that required French schools to ban Islamic veils. (pdf)

Det här är Skolporten

Skolporten AB är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag. Verksamhetens kärna är omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan.

Omvärldsbevakning
Vi bevakar ett hundratal nyhetskällor, organisationer och myndigheter. Varje vardag publicerar vi de viktigaste skolnyheterna på vår webb samt sammanfattar dem i kostnadsfria nyhetsbrev. Vi bevakar även vetenskapliga artiklar och tidskrifter. Varje år intervjuar vi över 100 forskare som disputerar inom områden som är relevanta för förskola/skola. Du kan läsa våra forskningsintervjuer här.

Forskningsmagasin
Skolportens magasin lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Vår målsättning är att magasinet ska fungera som en inspirationskälla och bidra till att stärka förskolans och skolans utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens magasin här.

Fortbildning
Vi anordnar fortbildning för skolans lärare och ledare, både på distans och på plats. Ambitionen är att möta de behov som lärare och skolledare har i sin yrkesvardag genom att erbjuda konferenser och digitala kurser om aktuella skolfrågor.

Skolporten jobb
Vår jobbplattform är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Aktuella tjänster utannonseras och arbetsgivare ges möjlighet att presentera sig. Sök lediga tjänster här.

Skolportens vision är att göra skillnad för de ungas lärande

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen. 
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

Is recess a right or a privilege?

2022-05-10
Some experts suggest it's time to rethink the long-standing practice of withholding recess as a punishment for elementary-school students. Data suggests recess benefits children's development, and some states are considering passing laws to protect it, while some are criticizing efforts to eliminate a tool they say helps teachers discipline students.
Forskning och utveckling kategorier

Förskolan – en aktör för att skapa möjligheter och möten för nyanlända barn

2022-02-04
Det har visat sig att barn som är födda utanför Sverige får sämre skolresultat än barn som är födda här. Till stor del antas detta bero på att nyanlända barn inte tas emot på tillräckligt bra sätt och inte får samma möjligheter i skolan. Forskare vill i ett nytt projekt bidra till att hitta nya…

How does testing young children influence educational attainment and well-being?

2022-11-28
Colin P. Green, Ole Henning Nyhus and Kari Vea Salvanes examine two forms of testing, complex but low-stakes mathematics tests and relatively easy screening tests aimed at identifying children in need of educational assistance. In general, we demonstrate zero effects of testing exposure on later test score performance but benefits for screening tests on low-performing students. While we demonstrate no negative effects on student welfare, we do find an indication that testing improves aspects of teaching practices and students’ perceptions of teacher feedback and engagement.

The coming of ‘age’: Educational and bureaucratic dimensions of the classification of children in elementary schools

2022-01-31
Age-classes are a salient feature of modern schooling. Yet how did age-grouping come to prevail in entire school systems? And how was this form of grouping related to educational and pedagogic discussions at the time of its emergence? The article addresses these issues by looking at the historical context within which age classes came to a dominant position: the European nineteenth century.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.