Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Barns rättigheter i utbildningen

Publicerad: 2011-09-23
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

The study presented in this paper examines and compares how issues of children’s rights in education are constructed in policy in two nations: Sweden and New Zealand. Claims for human rights for children originate from international human rights agreements, but have to be incorporated into national policy. The central interest of the analysis is the process of the contextualisation of human rights, in which rights are transformed from their expressions at the universal level to concrete interpretations in a particular policy of an individual state. Similarities and differences in the political constructions of children’s rights in education in the two nations are identified, and their expression in policy is discussed as embedded in national particularity.

Författare: Ann Quennerstedt

”The political construction of“ children’s rights in education – A comparative analysis of Sweden and New Zealand”

Education Inquiry vol. 2, 3/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun