Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Barns rättigheter i elevprojekt: var ligger makten?

Publicerad:2011-09-22
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

This paper aims to develop understandings around the factors which facilitate and those which constrain implementation of Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child (1989; UN General Assembly Resolution 44/25) in student voice projects. Article 12 is concerned with children being given the right to express their views freely, and for their views to be given due weight in matters affecting them. The paper considers empirical evidence from student voice projects in two schools in the south of England. Through examining the complex, micro-processes of school practices which came into play during the projects, it is argued that the power imbalance in student–teacher relationships plays a significant role in terms of inhibiting and enabling the implementation of Article 12. The paper draws on the work of Freire, Giroux and Foucault to help develop an understanding of the power differentials within student–teacher relationships.

Författare: Carol Robinson

“Children’s rights in student voice projects: where does the power lie?”

Education Inquiry vol. 2, 3/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev