Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Barns gemenskap som demokratisk utbildningsarena

Publicerad: 2011-09-15
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Children’s formal right to participate in the formation of their everyday life in Norwegian kindergartens, has led to several discussions of democracy connected to young children in kindergartens. This article represents an element in these discussions, based on experiences from fieldwork in a Norwegian Kindergarten. The main focus is the playful community of peers and what negotiation of participation is related to, in this community. Four observations of children’s negotiation of participation provide the content and the structure of the article. The aim is to reveal the problematic and various ways children are constructers and also being constructed as citizens in their community of peers.

Författare: Liv Torunn Grindheim

Barnefellesskap som demokratisk danningsarena. Kva kan gje høve til medverknad i leik i barnehagen?

Nordisk barnehageforskning vol 4, 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun