Barns delaktighet när digitala bilder används på förskolan
What happens when digital photos are used as tools in kindergarten? What conditions do artefacts as digital photos bring on to children’s participation and democratic education? This article describes processes and analysis from an exploratory study on the conditions for participation in kindergarten. Three varieties of participation with a potential for democratic practices were identified. Furthermore, the article critically discusses a number of “tangles”; identified risks, in terms of didactic considerations for practical work with digital photos in kindergarten.
Författare: Ida Margrethe Knudsen och Elin Eriksen Ødegaard
Fotofloker. Vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk
Nordisk barnehageforskning vol 4, 2/2011
Stockholm
Skolbibliotek
Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning
Folk- och världsmusik
Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka Åk 4–9
10 feb – 17 mar