Att undersöka processhandledning av lärares handledning
Syftet med denna artikel är att under processhandledning studera vilka frågor sju ämneslärare ställer med utgångspunkt i deras handledning, samt hur de diskuterar frågorna. Forskningsprojektets frågeställningar är inriktade på lärande genom kommunikativt meningsskapande (pdf – scrolla till sidan 68 i dokumentet).
Författare: Ingrid Nilsson & Ewa Wictor
Att undersöka processhandledning av lärares handledning
Utbildning & Lärande, Vol 6, nr 1 2012

Stockholm
Juridik
Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka 
29 apr
Digital temaföreläsning
Fysisk aktivitet och motorik i förskolan
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 
12 maj – 16 jun