Att mäta det vi värderar eller värdera det vi kan mäta – Resultatindikatorer som grund för skolval
Begrepp som resultat och kvalitet kan vara problematiska i skoldebatten. Många centrala mål i läroplanen om exempelvis kritiskt tänkande och att fostra demokratiska medborgare fångas inte upp av vanliga mätningar, eftersom de indikatorer som används inte gäller dessa breda mål. Det visas i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet.
Författare: Universitetslektor Ulf Lundström, Umeå universitet ulf.p.lundstrom@umu.se
Utbildning och demokrati Vol. 26, Nr 1, 2017: Skolan och marknaden

Stockholm
Yrkesutbildning för vuxna
Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka 
14 maj
Digital temaföreläsning
När leken inte fungerar
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 
19 maj – 23 jun