Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Att lära ut-och-in. Läring betraktat som en rhizomatisk aktivitet

Publicerad:2022-01-31
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

In many languages, such as the Norwegian, Danish, and English, the word describing learning is a verb. However, in Swedish, the word “lärande” is a noun, which through its grammatical form allows much less linguistical experimentations than the neighboring, although not fully synonymous, concept “learning” or “læring”. To experiment with the meaning of the concept, this article is introducing the verb “läring” into Swedish, by discussing it in relation to the current National Curriculum for the Compulsory school. Drawing upon Deleuze and Guattari (2012), three dimensions of “läring”, regarded as a rhizomatic activity, is thereby highlighted: “läring” as an open and uncontrolled activity, “läring” as an immanent ontological activity, and “läring” as an activity of difference. By introducing “läring” into Swedish, it is argued that a much broader understanding of what “läring” is and could be is produced, potentially more effectively embracing the complex dimensions of learning.

Författare: Lotta Johansson

Att lära ut-och-in. Läring betraktat som en rhizomatisk aktivitet

Vol 30 Nr 3 (2021): Utbildning & Demokrati 30 år

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev