Att bygga gemensamma miljöer – delaktighet och lärande genom dialogplanering
Vilket lärande sker i mötet mellan olika aktörer, och hur tas kunskap tillvara och överförs i olika skeden av processen? Om det handlar Margareta Herrman och Lena Nilssons artikel. Syftet med studien är att undersöka hur dialogplanering för projektering av utemiljön vid en F-9-skola kunde öka elevernas delaktighet (pdf – scrolla till sidan 12 i dokumentet).
Författare: Margareta Herrman och Lena Nilsson
Att bygga gemensamma miljöer – delaktighet och lärande genom dialogplanering
Utbildning & Lärande, Vol 6, nr 1 2012

Stockholm
Svenska som andraspråk
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka 
2–3 okt
Digital temaföreläsning
Skolsäkerhet och PDV
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om skolsäkerhet och hantering av pågående dödligt våld, med föreläsare Kim Norman. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 
14 apr – 19 jun