Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Att använda skönlitterära texter inom undervisningen i biologi och naturkunskap

Publicerad: 2012-09-12
Uppdaterad: 2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent: Moa Duvarci Engman

Det övergripande syftet med den här artikeln är att utifrån en fallstudie diskutera för- och nackdelar med att läsa skönlitterära texter för elever som studerar gymnasieämnena biologi och naturkunskap. Ett mera speciellt syfte med undersökningen är att skaffa ny kunskap om en i ringa grad undersökt undervisningsmetod.

Metoden att läsa texter högt visade sig av undersökningen att döma, ge två fördelar: 1. Eleverna blev känslomässigt engagerade av texterna, vilket utifrån neurofysiologisk synvinkel borde underlätta minnesfunktionen och inlärningsförmågan. 2. Metoden kan också i någon mån öka elevernas grad av bildning inom litteratur, som på lång sikt kan vara till hjälp för deras förmåga att reflektera och utöva självständigt tänkande.

Författare: Roland Jakobsson

Att använda skönlitterära texter inom undervisningen i biologi och naturkunskap

Didaktisk Tidskrift, Vol 22, No 2, 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev