Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Arbetet med livskunskap i grundskolan

Publicerad: 2011-01-25
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Although without a national curriculum Life Skills Training or Life Competence Education is a new topic, wich has become a rather frequent activity in many Swedish compulsory schools over the past years. What is done and the purposes behind it differ from school to school, but in practice schools often work with specifik manuals or programs that are developed in order to strengthen young peoples’ self-esteem as well as social and emotional development. These activities may be questioned whether they are promising fora for a teachers’s democratic fostering task. Furthermore, there are reasons to scrutinize how this type of activity may influence the teacher profession, ideas of teacher competence and professional development. These issues are addressed in this article through an exploratory case study conducted at a compulsory school where Life Competence Education is a central activity. The issues are further discussed in relation to previous research on teacher role and teacher’s professional development in contemporary society.

Författare: Sara Irisdotter Aldenmyr

Lärarprofessionen och arbetet med livskunskap i grundskolan

Utbildning & Demokrati 2/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun