Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Antropologisk didaktik

Publicerad: 2011-04-07
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Definitioner av didaktik (och ämnesdidaktik) görs ibland utifrån referenser utanför och ovanför klassrummets omedelbara skeende. De didaktiska frågorna formuleras i termer av Vad, Hur och Varför (Arfwedson, 1987; Selander, 2010: 202). Man utgår från läroplaner, politik och de olika ämnena när dessa frågor bevaras och problematiseras. Samtidigt finns skolans verklighet i klassrummen, men mera som mottagare av denna problematisering. Denna verklighet kan utgöra utgångspunkten för en inifrån kommande reflektion som utgår från lärare och elever och deras faktiska situation. Detta närmar sig det som Arfwedson (1987) benämner ”genomförandefältet” där jag vill fortsätta diskussionen. Hur får vi ett annat perspektiv på Vad, Hur och Varför som bygger på t ex lärarnas praktik? Är dessa frågor överhuvudtaget realistiska att ställa (i praktiken) och vilka svar kan man förvänta sig? Vad har en undervisning i t ex naturvetenskap för innehåll ur en elevs perspektiv? Och hur ter sig frågan ur lärarens perspektiv i det praktiska skeendet?

Författare: Glenn Hultman

Antropologisk didaktik Noteringar om didaktik som situerad praktik

Didaktisk Tidskrift 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun