Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Aktionsforskning för lärarutbildningen

Publicerad: 2011-05-17
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Evalueringen av allmennlærerutdanningen i Norge konkluderer med at forholdet mellom teori og praksis oppleves som ”to verdener”. Teoridelen av utdanningen må bli mer praksisnær, og det må bli et tettere samarbeid mellom teori og praksis for å heve kvaliteten (NOKUT 2006, Rambøll Management 2007). I denne artikkelen vil jeg presentere et aksjonsforskningsopplegg som hadde som mål å forbedre sammenhengen mellom teori og praksis gjennom å etablere møtesteder der faglærere og praksislærere sammen diskuterer og løfter fram begrep som er sentrale innenfor begge de to lærerutdanningsarenaene. Evalueringen av tiltakene viser at det er et klart behov for felles møtesteder av denne typen, men også at slike tiltak må institusjonaliseres og bli del av forpliktelsene og kulturen knyttet til det å være lærerutdanner. Det forutsettes videre at gis økonomiske og organisatoriske rammer som gjør at involverte parter kan delta.

Författare: Anne Grete Solstad

Aksjonsforskning for helhetlig allmenn lærerutdanning

Didaktisk Tidskrift 3/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun