Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

AI-teknik kräver kunskap

Publicerad:2023-09-12
Uppdaterad:27 maj
Torbjörn Tenfält
Skribent:Torbjörn Tenfält

Skolledare behöver skaffa sig grundläggande kunskaper om AI och en egen uppfattning om vad tekniken kan och inte kan göra. Det betonar Erik Winerö, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet.

– Sedan behöver de säkerställa att även deras lärare får den kunskapen. Skolledarna behöver avsätta ordentligt med tid för att lärarna ska kunna kompetensutvecklas tillsammans.

Erik Winerö delar sin arbetstid mellan att undervisa i svenska och religion på Lerums gymnasium och att skriva på en avhandling vid Göteborgs universitet om artificiell intelligens, AI, och bedömningspraktiker i skolan. Senaste tiden talas det mycket om Chat GPT, en chattrobot som använder sig av en teknik som kallas för Generative pre-trained transformer (GPT).

– Visst, det är en stor grej, men det finns en mängd andra liknande system. Det som händer just nu är att open source-alternativen utvecklas otroligt fort, och då kan vi inte bara diskutera Chat GPT, säger Erik Winerö.

Open source innebär att alla har fri tillgång till ett programs källkod. Vem som helst kan ändra koden och använda den i sina egna projekt.

En del av debatten om Chat GPT handlar om risken för att elever i samband med inlämningsuppgifter missbrukar chattrobotens kapacitet att besvara faktafrågor och författa användbara texter.

– Det handlar om validiteten och rättssäkerheten vid bedömningar. Är det elevens arbete som bedöms eller är det någon annans?

En annan viktig uppgift för skolledare och skolhuvudmän är att säkerställa en digital infrastruktur som gör det möjligt att använda AI-teknik i skolan.

Ett stort problem med skolans digitalisering är enligt Erik Winerö att den är så decentraliserad. Varje huvudman kör sitt eget race och köper små slutna system som inte pratar med varandra.

– Det smartaste Apple gjorde med Iphone var att ge förutsättningar för andra utvecklare att skapa appar i bolagets system. På samma sätt behöver skolan upphandla system som möjliggör för andra utvecklare att erbjuda sina innovationer till skolan. Då måste skolan ha en digital infrastruktur som klarar av att ta emot dem.

Erik Winerö ägnar en del av sin arbetstid åt att fortbilda kollegor och chefer i Lerum. Kommunen ser över den digitala infrastrukturen i skolan och vilka system som används i undervisning och administration.

– Teknikutvecklingen pågår vare sig vi vill det eller inte, men vi kan försöka styra den och ta det bästa ur den. 

Artikeln är publicerad i nya numret av Skolportens magasin, ute 15 september 2023!

Läs mer om Skolportens magasin!

Allt om forskning och lärande!

2 NR PROVA-PÅ*
99 sek
*endast för nya prenumeranter.
Beställ
HELÅR (6 NR)
590 sek
Beställ
2 ÅR (12 NR)
995 sek
Beställ
STUDENTPRIS (6 NR)
149 sek
Beställ

Senaste magasinen

Information om magasinet

Kundtjänst: prenumeration@preno.se,  08–522 531 2

  • Du kan teckna en prenumeration här: Skolporten.preno.se.

    Du kan även kontakta kundtjänst:
    Mejladress: prenumeration@preno.se
    Telefon: 08–522 531 22
    Öppettider: Måndag-torsdag: 9-17, lunchstängt 12-13
    Fredagar 9-16, lunchstängt 12-13

  • Är du redan prenumerant på Skolportens tryckta forskningsmagasin får du också tillgång till e-tidningen Skolporten. Du får tillgång till hela det digitala arkivet i din smarta telefon, surfplatta och på din dator utan extra kostnad. Ladda ner appen Skolportens magasin i Google Play eller App Store. Har du frågor kring Skolportens e-tidning, problem med att logga in eller saknar ditt kundnummer så kontakta kundtjänst prenumeration@preno.se.

    Gör så här:

    För att läsa digitala Skolporten i din smarta telefon eller surfplatta, ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play.  För att läsa i din dator, klicka här.

    Ange din e-postadress samt ett lösenord på minst 6 tecken. När du skapat ditt konto och loggat in kan du läsa Skolportens magasin både på din dator, i din smarta telefon och på din surfplatta med samma inloggningsuppgifter.

    Om du ombeds fylla i ditt kundnummer hittar du det på din senaste faktura, eller på magasinets baksida, i det övre högra hörnet

    Din mejladress och ditt lösenord som du själv väljer använder du sedan för att komma åt ditt konto.

  • Genom att paketera lösningar anpassade efter era behov hjälper vi er att kommunicera med era målgrupper. Nå lärare och ledare i hela landet genom våra kanaler! Varje nummer av magasinet har olika teman. Kontakta annonsansvarig Fredrik Sjöman, Annonssäljarna, för att få veta mer! Mejladress: gustaf.sodergren@annonssaljarna.se och telefon: 079-334 87 615. 

  • Ja, om din skolhuvudman är medlem i Ifous så har du möjlighet att få Skolportens magasin som en medlemsförmån. Kontakta medlemsansvarig Emma Kreü på Ifous för att få veta mer om dina förmåner!
    Mejladress: emma.kreu@ifous.se. Telefon: 073-513 07 36

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Konferenser

Läs mer
Konferens i Stockholm

Elevhälsa

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som arbetar inom elevhälsan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat förändringar i uppdraget, ungdomars oro inför framtiden och ett djuplodande integrationsarbete. Välj att delta i Stockholm, 13–14 november eller digitalt, 21 november–12 december.

Läs mer och boka din plats här

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev