Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

A longitudinal investigation of letter-name knowledge in a semi-transparent orthography

Publicerad:2022-09-28
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Children’s ability to correctly name letters is a key predictor of later reading abilities and skills, but research on letter naming from Scandinavian orthographies is scarce. The aim of this study is to explore how child- and letter-related factors (i.e., gender, child name, phonemic awareness, letter position in the alphabet and frequency, and speech sound development) are associated with Norwegian children’s letter-name knowledge over time. The sample comprises 185 Norwegian children with an average age of 51.59 months (SD = 2.12) who completed a letter-naming task on three separate occasions one year apart. Results from mixed-effects models show that children were more likely to name the first letter of their own name, however, this effect diminished over time. Further, letter frequency significantly predicted letter naming, and the letter frequency and letter position in alphabet effects were larger in older children. This study contributes important and relevant information for teachers and educators.

Författare: Linda Larsen, Hanne Næss Hjetland och Stefan Kilian Schauber

A longitudinal investigation of letter-name knowledge in a semi-transparent orthography

Scandinavian Journal of Educational Research

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev