5 vägar till bättre ledarskap
I framgångsrika skolor jobbar skolledaren med elevernas lärande och resultat i fokus. Forskaren Viviane Robinson har undersökt hur de gör.
De allra flesta skolledare vill göra skillnad för sina elever. Men att hitta verktygen för att nå dit kan vara svårt. Skolledarens effekt på elevers lärande beaktas sällan när man bedömer skolledares kvaliteter. I stället ligger fokus vanligen på administrativa kvaliteter.
Det räcker inte, menar den internationellt kända forskaren Viviane Robinson, professor vid universitetet i Auckland, Nya Zeeland, och gästprofessor vid Institute of Education, Londons universitet.
Poängen med skolan är att se till att eleverna lär sig det samhället har bestämt. Därför måste skolledarens centrala roll vara att göra detta möjligt, menar hon.
För att lyckas gäller det att fatta beslut och handla utifrån den inverkan besluten har på elevernas resultat.

Viviane Robinson kallar förhållningssättet för elevnära skolledarskap, och vad det innebär beskriver hon i boken som heter just Elevnära skolledarskap och som kom ut på svenska i våras. I boken presenterar hon fem dimensioner av ett effektivt ledarskap, som hon identifierat utifrån 30 vetenskapliga studier:
1. Sätta mål. Sätt upp tydliga mål och kommunicera dem. Det viktigaste är att de motiverar dem som ska uppfylla dem. Medarbetare måste tro på att de klarar att uppfylla målen och förstå hur detta kommer att gynna dem.
2. Fördela resurserna strategiskt. Det är enkelt att förklara hur resurser ska fördelas strategiskt – men svårt att genomföra. Men med tydliga mål blir det mycket enklare. Viviane Robinson förklarar hur man kan omfördela resurser på ett så effektivt sätt som möjligt, genom att analysera och utvärdera existerande resursfördelning och se hur väl den stämmer överens med lärandemål och forskning.
3. Säkra undervisningens kvalitet. Samordna undervisningen, ge användbar feedback till lärarna och använd information om elevernas framsteg för att förbättra undervisningen.
4. Led lärarnas lärande. Ledare kan bygga upp kompetens i sina skolor genom att, parallellt med det dagliga arbetet, lära sig hur arbetet kan förbättras. Till exempel bör man skapa bra samarbetsmöjligheter för lärarna, integrera teori och praktik samt se till att det finns en mångfald av möjligheter att lära.
5. Gör miljön säker och trygg. En trygg och säker miljö, både fysiskt och psykiskt, förbättrar elevernas fysiska, känslomässiga och kognitiva engagemang. Här spelar också skolans band med föräldrarna och annat i närmiljön en viktig roll.
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2015, beställ ditt ex här!
Nytt nr av Skolportens forskningsmagasin ute nu!
KAMPANJERBJUDANDE!
Just nu får du 6 nr (helår) av Skolporten för endast 349 kr!
+ Du får välja 3 nr av Språktidningen eller Forskning & Framsteg gratis!
Beställ Skolporten här!

Svenska som andraspråk

När leken inte fungerar
