10 mest lästa avhandlingarna år 2021
1. Avhandling:Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
Forskare: Emma Laurin
Disputerade: 2021-06-04 vid Uppsala universitet
Läs mer om Emma Laurins forskning här!
2. Avhandling: ”Man är ju typ elev, fast på avstånd”. Problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrars och skolpersonals perspektiv
Forskare: Tobias Forsell
Disputerade: 2021-01-08 vid Umeå universitet
3. Avhandling:Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
Forskare: Carina Berkhuizen
Disputerade: 2021-06-04 vid Uppsala universitet
4. Avhandling:Uppdrag undervisning. Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan
Forskare: Ebba Hildén
Disputerade: 2021-05-07 vid Karlstads universitet
5. Avhandling:Undervisningsuppdraget i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv
Forskare: Ester Catucci
Disputerade: 2021-10-22 vid Mälardalens högskola
6. Avhandling:Early Numeracy Development. Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties
Forskare: Heidi Hellstrand
Disputerade: 2021-07-05 vid Åbo Akademi
7. Avhandling:Skrivandets gränser. Normering genom skrivdiskurser i tidig skrivundervisning
Forskare: Camilla Forsberg
Disputerade: 2021-05-28 vid Linnéuniversitetet
8. Avhandling:X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik: Med fokus på tidig algebra i Sverige
Forskare: Lars Madej
Disputerade: 2021-01-22 vid Uppsala universitet
9. Avhandling:Att vara och inte vara – Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk
Forskare: Frida Siekkinen
Disputerade: 2021-02-26 vid Göteborgs universitet
10. Avhandling:Socialt lärande i fritidshemmet. En intervjustudie med fritidshemspersonal och fritidshemsrektorer
Forskare: Kristina Jonsson
Disputerade: 2021-04-23 vid Mälardalens högskola
Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2021 – ute 31/3! Läs hela bilagan utan kostnad här!
Bilagan följer med Skolporten nr 2/2022 och sammanställer 2021 års avhandlingar inom utbildningsvetenskaplig forskning.