En ny modell som bygger på forskning och beprövade erfarenheter inom vuxenutbildningen ska leda till högre kvalitet på sfi-undervisningen samtidigt som det är kvalitetshöjande för både lärare och elever. Det nya konceptet är framtagen av Hermods och kallas internt för sfi 3.0.
Övergången till distansutbildning på komvux har gett sva-läraren Gabriella Eftimie anledning att reflektera över sitt arbete. "Jag har helt tänkt om när det gäller planering och instruktioner. Jag har blivit lite av ett kontrollfreak", skrattar hon.
För att bromsa smittspridningen är det viktigt att skolor följer de råd Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket ger. Här ger vi konkreta exempel på hur ni kan agera för att skapa en god arbetsmiljö för elever och skolpersonal.
Med fokus på det eftergymnasiala utbildningssystemet Yrkeshögskola (YH) har Johanna Köpsén undersökt både nationell politik och lokala praktiker där utbildning anordnas.
Under drygt två år har projektet #pluggavidare genomfört aktiviteter för både vuxna och ungdomar. Projektet har nu utvärderats och attityderna till skola och utbildning har undersökts genom en enkät som nästan tretusen personer som bor, jobbar eller pluggar i Karlskoga svarat på.
Eleverna på komvux är fler än i gymnasieskolan. Ändå saknar många lärare utbildning för att undervisa vuxna. Det vill forskare vid Linköpings universitet ändra på och har därför skrivit en bok.
Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare och rektorer och behandlar digital kompetens så som det beskrivs i läroplanen, ämnesplaner och kursplaner. (pdf)
Samverkan, samsyn och respekt för varandras professioner är viktiga frågor när det centrala Studieteamet i Stockholms stad utvecklar sitt eget arbete och stödet till vuxenutbildningarna.
För att kunna individualisera undervisningen för vuxna behöver läraren kunskap om de studerandes förkunskaper och drivkrafter. Det konstaterar Linda Ahl som har tagit fram en modell för matematikundervisning för vuxna i Kriminalvården.
Skolforskningsinstitutet har nyligen publicerat en systematisk översikt om individanpassad vuxenutbildning med stöd av digitala verktyg. Där ingår forskning som kan hjälpa lärare inom vuxenutbildning att hantera de nya förutsättningar för undervisning som uppstått till följd av coronapandemin.