Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorDidaktisk TidskriftElevers användning av vetenskapliga argument och metoder 2011-10-18 Eva-Lena Jonsson, Anneli Nilsson och Helena Simonsson: Elevers användning av vetenskapliga argument och metoder En fenomenografisk studieSkolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryMot en fenomenologisk förståelse av Web 2.0 och kunskapsbildning 2011-09-26 Håkan Fleischer: “Towards a phenomenological understanding of Web 2.0 and knowledge formation”Skolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryVad karaktäriserar en bra praktik i lärarutbildningen? 2011-09-26 Marit Ulvik och Kari Smith: “What characterises a good practicum in teacher education?”Skolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryVad kan skönjas i lärares uttryck om planering? 2011-09-23 Mona Holmqvist och Eva Wennås Brante: “What is discerned in teachers’ expressions about planning? Similarities and differences between teachers from Sweden and Hong Kong”Skolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryElevers inlärningsstilar jämfört med deras lärares - en omaka kombination 2011-09-23 Lena Boström: “Students’ learning styles compared with their teachers’ learning styles in upper secondary school – a mismatched combination"Skolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryBarns rättigheter i utbildningen 2011-09-23 Ann Quennerstedt: "The political construction of“ children’s rights in education – A comparative analysis of Sweden and New ZealandSkolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryBarns rättigheter i elevprojekt: var ligger makten? 2011-09-22 Carol Robinson: “Children’s rights in student voice projects: where does the power lie?”Skolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryUtmaningar med att bedriva etisk forskning med barn 2011-09-21 Deborah Harcourt och Jonathon Sargeant: The challenges of conducting ethical research with childrenSkolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryLiberating the Mind or Governing the Soul? 2011-09-20 Vicki Coppock: Liberating the Mind or Governing the Soul? Psychotherapeutic Education, Children’s Rights and the Disciplinary StateSkolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorEducation InquiryChildren’s right to equitable education 2011-09-20 Guadalupe Francia: Children’s right to equitable education: A welfare state’s goal in times of Neo-liberalismSkolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorNordisk barnehageforskningBarns delaktighet när digitala bilder används på förskolan 2011-09-16 Ida Margrethe Knudsen och Elin Eriksen Ødegaard: Fotofloker. Vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk.Skolporten
Vetenskaplig tidskriftForskning och utveckling kategorierVetenskaplig tidskriftFoU tidskrift källorNordisk barnehageforskningDemokratiska samtal i förskolan 2011-09-16 Kristin Rydjord Tholin och Turid Thorsby Jansen: Demokratiske samtaler i barnehagen?Skolporten